Opleiding tot bedrijfsopvang medewerker
Een schokkende gebeurtenis op de werkplek, zoals verbale agressie, fysiek geweld of het maken van een fatale fout, leidt bij betrokken medewerker(s) vaak tot gevoelens van onveiligheid. Het vertrouwen in de eigen professionaliteit en in de organisatie kan beschadigd raken. Posttraumatische stress (PTSS) en ziekteverzuim zijn reële risico’s. Gelukkig kunnen de meeste mensen een ingrijpend incident goed verwerken, zeker als er goede opvang is.
De driedaagse opleiding Opvang na schokkende gebeurtenissen is bedoeld voor medewerkers en leidinggevenden van een intern bedrijfsopvangteam (BOT). Zij leren opvanggesprekken te voeren en krijgen informatie over de nieuwste wetenschappelijke inzichten en ontwikkelingen.
Resultaat
- Kan collega’s opvangen die een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt.
- Kan collega’s helpen de schokkende gebeurtenis een plaats te geven in het leef-werkproces.
- Herkent stress signalen en kan hierop reageren.
- Herkent verwerking en kan dit stimuleren.
- Kan een normale en een stagnerende verwerking van elkaar onderscheiden.
- Kent het begrip ‘posttraumatische stressstoornis’ en de risicofactoren en behandelmogelijkheden daarvan.
- Kent de grenzen van het interne opvangteam, zodat adequaat kan worden doorverwezen naar (trauma)deskundigen.
Programma
De opleiding voor het intern bedrijfsopvangteam bestaat uit drie opleidingsdagen. We bespreken begrippen als stress, trauma en posttraumatische stressstoornis. We bespreken een gezonde en stagnerende verwerking en geven uitleg over verwerking te herkennen en stimuleren. Daarnaast worden de mogelijkheden van doorverwijzen benoemd.
Naast de nodige theorie oefenen de deelnemers in het opvangen direct na de schokkende gebeurtenis, in begeleiding bij de verwerking en in de manier waarop je de schokkende gebeurtenis een plaats in het leef- en werkproces geeft. Om de vaardigheden zo realistisch mogelijk te trainen, zetten we een trainingsacteur in. Deze werkwijze heeft het hoogste rendement voor de toepassing en borging van het geleerde in de praktijk.